Informacje   

   Kontakt    

 Nasze sukcesy  

  Absolwenci   

Szkoła w panoramie 

            

 

Jesteś tutaj: Strona główna

Co każdy rodzic wiedzieć powinien  

Żywienie dzieci i młodzieży w wieku szkolnym

We współczesnych czasach dzieci i młodzież są szczególnie narażone na negatywne skutki nieprawidłowego żywienia. Długotrwałe niedożywienie prowadzi do wystąpienia niedoborów energetyczno-białkowych, czego skutkiem w młodym wieku, może być zahamowanie rozwoju fizycznego, intelektualnego, upośledzenie funkcji poznawczych czy zaburzenia odporności. Niedożywienie może mieć również swoje następstwa w sferze psychologicznej oraz społecznej (niskie poczucie własnej wartości, gorsze wyniki w nauce, a w powiązaniu z ubóstwem – ryzyko braku akceptacji przez grupę rówieśniczą).

Z kolei otyłość u dzieci wpływa negatywnie na zdrowie i rozwój nie tylko w dzieciństwie, lecz także ma decydujący wpływ na zdrowie w życiu dorosłym, zwiększając ryzyko rozwoju przewlekłych chorób niezakaźnych i niesprawności. Czworo z pięciu otyłych nastolatków pozostaje otyłymi w życiu dorosłym. Dlatego szczególnie ważne jest zapobieganie nadwadze i otyłości już w wieku dziecięcym. Wiele zaburzeń towarzyszących otyłości, diagnozowanych u osób dorosłych, stwierdza się obecnie u dzieci (m.in. dyslipidemie, oporność na insulinę, cukrzycę typu 2, dysfunkcje śródbłonka, stłuszczenie wątroby oraz wady postawy). Dzieci otyłe są około 3-krotnie bardziej narażone na zachorowanie na nadciśnienie tętnicze niż te o normalnej masie ciała. Poza czynnikami zdrowotnymi, otyłość wpływa również na jakość życia dzieci na płaszczyźnie społecznego i psychicznego funkcjonowania.

 Zasady zdrowego żywienia dzieci i młodzieży w wieku szkolnym

Zalecenia żywieniowe dla dzieci i młodzieży w wieku szkolnym ujęte są w graficzną formę piramidy. Aby zapewnić organizmowi dietę bogatą we wszystkie składniki odżywcze, należy dbać o urozmaicanie pożywienia spożywać różne produkty z każdej wymienionej w piramidzie grupy.

Piramida żywienia pokazuje proporcje pomiędzy poszczególnymi grupami produktów w diecie.

 

ZASADY ZDROWEGO ŻYWIENIA
związane z Piramidą Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej dzieci i młodzieży

1.  Jedz posiłki regularnie (5 posiłków co 3-4 godziny).

2.  Warzywa i owoce jedz jak najczęściej i w jak największej ilości.

3.  Jedz produkty zbożowe, zwłaszcza pełnoziarniste.

4.  Codziennie pij co najmniej 3-4 szklanki mleka. Możesz je zastąpić jogurtem naturalnym, kefirem i –

     częściowo – serem.

5.  Jedz ryby, nasiona roślin strączkowych i jaja. Wybieraj chude mięso. Ograniczaj spożycie produktów

     mięsnych przetworzonych.

6.  Ograniczaj spożycie tłuszczów zwierzęcych. Zastępuj je olejami roślinnymi.

7.  Unikaj spożycia cukru, słodyczy i słodkich napojów. Zastępuj je owocami i orzechami.

8.  Nie dosalaj potraw. Unikaj słonych przekąsek i produktów typu fast food.

9.  Pamiętaj o piciu wody do posiłku i między posiłkami.

10. Bądź codziennie aktywny fizycznie w szkole i poza szkołą.

Warto również przeczytać poradnik pt. "Otyłość u dzieci i młodzieży. Poradnik dla rodziców dzieci w wieku od 4 do 18 lat".    zobacz »

  Bielec Iwona, Hnat Iwona

  tel. 76 728 65 80

        76 726 56 28

  fax: 76 728 65 95

  e - mail:

  sp2sekretariat@fhu-anmar.pl

8.00 - 8.45

8.55 - 9.40

  9.50 - 10.35

 10.45 - 11.30

 11.45 - 12.30

 12.45 - 13.30

 13.35 - 14.20

Kalendarz - Polski, Calendian

 

Copyright © 2004-2018 Szkoła Podstawowa nr 2 w Głogowie