Kontakt    

 Nasze sukcesy  

  Absolwenci   

Szkoła w panoramie 

            

 

Jesteś tutaj: Strona główna / Strefa rodzica / Gimnastyka korekcyjna

Gimnastyka korekcyjna klas I-III

ROK SZKOLNY 2017/2018

 

Plan zajęć gimnastyki korekcyjnej (od 20.XI.2017 do 1.II.1018 roku)

  Dzień tygodnia

Klasa

Godzina

Prowadzący

  Poniedziałek

I a

12.45 - 13.30

  mgr Iwona Hnat

  Wtorek

III

12.45 - 13.30

  mgr Iwona Hnat

IV-VI

13.35 - 14.20

  mgr Iwona Hnat

  Środa

IV-VI

zaj. na basenie

  mgr Piotr Sapian

  Czwartek

II a

11.45 - 12.30

  mgr Iwona Bielec

III b

 12.45 - 13.30

  mgr Iwona Bielec

III

13.35 - 14.20

  mgr Iwona Bielec

  Piątek

I b, I c

11.45 - 12.30

  mgr Iwona Hnat

III

12.45 - 13.30

  mgr Iwona Bielec

 


"Trzymam się prosto"

Celem tych zajęć jest: 

1. Dbałość o zachowanie prawidłowej postawy ciała.

2. Kształtowanie nawyku poprawnej postawy ciała dziecka.

3. Utrwalenie nawyku poprawnej  postawy ciała.

4. Rozumienie potrzeby i konieczności utrzymania poprawnej postawy ciała w życiu codziennym     w szkole i w domu.

Drodzy Rodzice!

- Pamiętajmy, że wady postawy same nie znikają, nie leczone utrwalają się i pogłębiają   doprowadzając do poważnych zaburzeń w sylwetce  i zdrowiu dziecka.

- Najważniejszą i priorytetową sprawą jest dostarczenie dzieciom RUCHU, a więc spacery,   bieganie, jazda na rowerze, pływanie...

- Od najmłodszych lat wyrabiajmy u dzieci nawyk utrzymania  prawidłowej postawy.

- Ograniczcie długie przesiadywanie dziecka przed telewizorem czy komputerem, są wspaniałe gry   planszowe...

- Obserwujcie sylwetkę dziecka , a gdy zauważycie nawet najdrobniejsze niepokojące Was wady   postawy zwróćcie się do specjalistów.

- Zwróćcie uwagę na dobór obuwia- podeszwa buta powinna być elastyczna, a cholewka   usztywniona, buty po starszym bracie nie wchodzą w grę.

- W przypadku wad postawy umożliwcie i zachęcajcie do uczestniczenia w zajęciach gimnastyki   korekcyjnej  oraz wspólnie z dzieckiem ćwiczcie w DOMU.

 

KOREKCJA WAD POSTAWY TO PROCES BARDZO ŻMUDNY I PRZYNOSZĄCY EFEKTY TYLKO WTEDY, GDY ĆWICZENIA WYKONYWANE SĄ POPRAWNIE,

BEZ POŚPIECHU I SYSTEMATYCZNIE.

-------------------------------------------------------------------------------

Regulamin  naboru na zajęcia gimnastyki korekcyjnej:

1. Uczniowie klas I przyjmowani są na podstawie badań komputerowych, oglądowych przeprowadzanych przez specjalistę. Badania komputerowe przeprowadzane są na terenie szkoły przez specjalistów w tej dziedzinie na terenie naszego miasta Akademię Prostych Pleców z początkiem roku szkolnego, są to badania płatne.

2. Drugi nabór klas I odbywa się na podstawie bilansów zdrowia, które rodzice mają obowiązek dostarczyć pani pielęgniarce, na koniec I semestru.

3. W trakcie roku szkolnego, po konsultacji z nauczycielem gimnastyki korekcyjnej i aktualnymi badaniami rodzic ma zawsze prawo zapisać swoje dziecko na zajęcia.

4. Uczeń jest zwalniany z zajęć gimnastyki korekcyjnej, po przedstawieniu badań lekarskich, że postawa dziecka jest prawidłowa.

-------------------------------------------------------------------------------

TYPY STÓP

         

Ćwiczenia wzmacniające mięśnie stóp - rysowanie stopami    zobacz »

------------------------------------------------------------------------------

MINI ATLAS ĆWICZEŃ KOREKCYJNYCH

"Sport dla dzieci ważna sprawa

gimnastyka to podstawa.

Ręce w górę, w przód i w bok,

skłon do przodu, wprost i skok"

 

Gimnastyka korekcyjna jest specyficzną formą ćwiczeń fizycznych, w których ruch został w pewnej mierze podporządkowany celom terapeutycznym. Stosujemy wiele metod i form, aby urozmaicić, zaciekawić i zachęcić dzieci do uczęszczania na te zajęcia.

 

       

 

Na gimnastyce, wykonujemy ćwiczenia mające na celu skorygowanie wad postawy.

Do podstawowych zalicza się:

ćwiczenia oddechowe - plecy okrągłe, skoliozy,

ćwiczenia mięśni grzbietu i pośladków - plecy okrągłe, odstające łopatki,

ćwiczenia mięśni brzucha - zwiększona lordoza,

ćwiczenia korygujące ustawienie miednicy - zwiększona lordoza,

ćwiczenia antygrawitacyjne; czynne prostowanie i rozciąganie kręgosłupa - zwiększona lordoza,    plecy okrągłe, odstające łopatki, skoliozy,

ćwiczenia stóp - płaskostopie podłużne, poprzeczne i halluksy.

 

Drodzy Rodzice!

Pamiętajmy, że wady postawy same nie znikają, nie leczone utrwalają się o pogłębiają doprowadzając do poważnych zaburzeń w sylwetce i zdrowiu dziecka.

Najważniejszą i priorytetową sprawą jest dostarczenie dzieciom RUCHU, a więc spacery, bieganie, jazda na rowerze, pływanie...

Od najmłodszych lat wyrabiajmy u dzieci nawyk utrzymania prawidłowej postawy.

Ograniczcie długie przesiadywanie dziecka przed telewizorem czy komputerem, wspaniałe są gry planszowe...

Obserwujcie sylwetkę dziecka, a gdy zauważycie nawet najdrobniejsze niepokojące Was wady postawy zwróćcie się do specjalistów.

Zwróćcie uwagę na dobór obuwia - podeszwa buta powinna być elastyczna, a cholewka usztywniona, buty po starszym bracie nie wchodzą w grę.

W przypadku wad postawy umożliwcie i zachęcajcie do uczestniczenia w zajęciach gimnastyki korekcyjnej oraz wspólnie z dzieckiem ćwiczcie w domu.

KOREKCJA WAD POSTAWY TO PROCES BARDZO ŻMUDNY I PRZYNOSZĄCY EFEKTY TYLKO WTEDY,

GDY ĆWICZENIA WYKONYWANE SA POPRAWNIE, BEZ POŚPIECHU I SYSTEMATYCZNIE.

 

MINI ATLAS ĆWICZEŃ KOREKCYJNYCH

  Przykłady ćwiczeń

                   1                                   2                                    3

            

 

------------------------------------------------------------------------------

24 GODZINNY SYSTEM PRZECIWDZIAŁANIA WADOM POSTAWY

1. SEN - powinien trwać około 10 godzin, łóżko o twardym, nieuginającym się materacu, mała     poduszka, sen na pleckach lub brzuszku.

2. GIMNASTYKA PORANNA - około 10 minut, ćwiczenia o charakterze RR, NN, T.

3. DROGA DO SZKOŁY - prawidłowe niesienie tornistra, plecaka na dwóch ramionach bez dużych     obciążeń.

4. PRACA W SZKOLE:

    - prawidłowe siedzenie przy odpowiednio dobranych ławkach i krzesełkach,

    - w czasie przerw odpoczynek umysłowy w ruchu (spacerowanie),

    - lekcje wychowania fizycznego, gimnastyki korekcyjnej, zajęcia an basenie.

5. ZAJĘCIA POZALEKCYJNE - udział w zajęciach sportowych, spacery i zabawy na świeżym powietrzu.

6. ODRABIANIE LEKCJI - zasady prawidłowego siedzenia, w trakcie odrabiania lekcji, nie leżenie przy     czytaniu.

7. ODŻYWIANIE - spożywanie dużo owoców, warzyw, nabiału, ryb i chudego mięsa.

------------------------------------------------------------------------------

PRZYKŁADY ĆWICZEŃ KOREKCYJNYCH

1. Ćwiczenia na drabinkach:

- wahadełko

- krzesełko

- stoliczek

- gwiazdka

2. Pięcionoga:

- strzałka

- jaskółka

- ptaszek

- samolot

- pompki

3. Prawidłowa postawa (Dziewięcionoga):

- kostki

- kolana

- brzuszek

- barki

- łopatki

- głowa

- ręce wzdłuż tułowia

- uśmiech

4. Ćwiczenia stóp:  

- maszyna

- wiatraczek

- karuzela

- brawo

                      zobacz inne zdjęcia »

------------------------------------------------------------------------------

TRZYMAJ  PION !!!

Większość naszych problemów kręgosłupa zaczyna się w dzieciństwie. Ponad 80 % dzieci ma różne wady postawy. Najczęściej są to boczne skrzywienia kręgosłupa, plecy okrągłe lub wklęsłe.

Gdy dziecko jest jeszcze w brzuchu mamy, jego kręgosłup przypomina literę C. Po urodzeniu się prostuje. Jednak linia prosta, którą widzimy patrząc na plecy, to złudzenie. Gdybyśmy mogli spojrzeć na kręgosłup z boku, zauważymy, że ma kilka naturalnych krzywizn i przypomina dwie złączone litery S. Choć ten kształt przybiera już pod koniec pierwszego roku życia, ostateczną formę zyskuje około 18. Dzięki temu wady postawy można korygować nawet u nastolatków. Ale jeśli nie zrobi się tego w porę, dorosłemu będą dokuczały nawet bardzo poważne bóle kręgosłupa.

CO NĘKA KRĘGOSŁUP?

Skolioza – skrzywienie boczne. Widocznym sygnałem skoliozy jest niesymetryczne ułożenie łopatek. Ta wada jest najczęstsza, powstaje w czasie najszybszego wzrostu, a więc między 6 a 24 miesiącem życia, następnie między 5 a 8 oraz 11 a 14 rokiem życia. Przyczyn skoliozy jest wiele: od wad wrodzonych kręgosłupa, złej budowy miednicy, nierównej długości nóg po złą postawę.

Lordoza – to wygięcie kręgosłupa ku przodowi w odcinku lędźwiowym. Plecy są wklęsłe, a brzuch wystający.

Kifoza – nadmierne wygięcie kręgosłupa ku tyłowi w odcinku piersiowym. Klatka piersiowa jest zapadnięta, a plecy są okrągłe.

 

 

 

 

 

ZRÓB TO DLA NIEGO!

Wady postawy mogą prowadzić do zmian zwyrodnieniowych kręgosłupa, niewydolności układów krążenia, oddychania oraz złej pracy organów wewnętrznych. Dlatego też należy im zapobiegać:

* Uczęszczaj regularnie na zajęcia gimnastyki korekcyjno – kompensacyjnej

* Zażywaj ruchu - codziennie gimnastyka poranna oraz do wyboru: pływanie, marsz w terenie, jazda na rowerze, jazda na nartach

* Nie siedź godzinami przed telewizorem czy komputerem

* Trzymaj się prosto !!! podczas nauki, pracy i w trakcie zabawy

* Zadbaj o właściwą dietę, musi zawierać dużo wapnia i witaminy D, w codziennym jadłospisie musi się znaleźć: mleko, biały ser, masło, jogurty, ryby, jaja, warzywa i owoce oraz chude mięso. Dziecko powinno jadać 4 – 5 razy dziennie, nie zapomnij o drugim śniadaniu.

* Nie dopuszczaj do nadwagi

* Poproś rodziców o zorganizowanie „rosnącego” wraz z Tobą biurka i krzesła o regulowanej wysokości. Blat stołu powinien być kwadratowy lub prostokątny, a nie zaokrąglony. Zadbaj by tułów był oddalony od brzegu biurka 3 – 5 cm, a głowa nieznacznie pochylona. Przedramiona mają leżeć na blacie, ale łokcie powinny nieco wystawać poza jego brzeg. Ustaw monitor komputera na wprost twarzy, a nie z boku. Krzesło powinno mieć regulowaną wysokość, podpórki pod łokcie i oparcie wypukłe na odcinku lędźwiowym kręgosłupa, a wklęsłe – na piersiowym. Gdy siedzisz, stopy powinny opierać się o podłogę

* Tornister noś zawsze na obu ramionach. Powinien mieć usztywniany tył i szerokie, regulowane szelki. Musi przylegać do pleców, a nie opierać się na pupie. Noś w nim tylko niezbędne rzeczy. 

 

 

  tel. 76 728 65 80

        76 726 56 28

  fax: 76 728 65 95

  e - mail:

  sp2sekretariat@fhu-anmar.pl

8.00 - 8.45

8.55 - 9.40

  9.50 - 10.35

 10.45 - 11.30

 11.45 - 12.30

 12.45 - 13.30

 13.35 - 14.20

Kalendarz - Polski, Calendian

 

Copyright © 2004-2017 Szkoła Podstawowa nr 2 w Głogowie